Ring vår webbyrå 0700-43 16 040700-43 16 04      Maila vår Webbyrå info@webbdesignfabriken.se

Guide i att skriva texter till hemsida

Att skriva text till hemsida är inte alltid det lättaste precis. Där är många saker man måste ställning till när man skriver sina texter.

Enligt undersökningar stannar en besökare, efter han klickat in på din hemsida, i endast i sju, åtta sekunder innan han klickar vidare om han inte hittat det han söker – eller funnit din hemsida intressant. Men frågan är då, hur fångar man en potentiell kunds intresse på en sådan kort tid som sju, åtta sekunder?

Vad är viktigast, designen eller texten?

Många anser att texten på din hemsida är det viktigaste! En hemsida med en dålig design fungerar om än mindre bra, medan en hemsida med dålig text fungerar inte alls. Men vad innehåller då en bra text som fångar besökarna direkt på din hemsida? För det första kan man konstatera att en besökare skummar igenom din hemsida om han endast stannar i sju åtta sekunder. Så vad som är viktigt att tänka på när du sätter hopa din text är att skriva för skummande ögon!

Din besökare är ofta skeptisk, så använd inte en massa termer och släng ut en massa löften! Skriv i klarspråk, och framför allt förklara enkelt vem ni är och vad ni gör på ert företag. Referenser är bra att ha på första sidan. Det visar klart och tydligt att andra kunder/besökare har litat på er, och det gör att besökaren tar ner garden lite och blir mer nyfiken på er.

 

Tips för att förbättra läsbarheten på dina webbtexter

  • Gör texten luftig med jämna mellanrum.
  • Du måste inte göra din text grammatiskt korrekt, men du måste göra den lättläst!
  • Din text måste korrekturläsas flera gånger! Det får inte innehålla stavfel.
  • Använd alltid underrubriker! Webbtexten blir då luftigare och mer lättläst – Dessutom blir den automatiskt mer SEO vänlig.
  • Undvik tunna och utsmyckade typsnitt och gör inte webbtexten för liten och svårläst.
  • Använd en aktiv berättarröst istället för en passiv.
  • Skriv gärna korta och inte alltför långa meningar.
  • Förklara endast en sak eller tjänst per stycke. Krångla inte till det.
  • Använd relevanta bilder till dina webbtexter.
  • Använd färger på dina webbtexter som är behagliga för ögonen. Använd inte röd färg om du inte absolut måste!
  • Använd ett lättförstått språk.

 

Webbtexter till din hemsida

Less is more

Om du vill vara säker på att det som du skriver blir läst, så skriv mindre! Denna sidan om webbtexter var från början cirka tre gånger så lång. Saken är den att du hade förmodligen aldrig läst hela den urpsrungliga texten – den var för lång helt enkelt. Man ska hålla i tanken att det är inte samma sak att läsa en tidning som att sitta och titta in i en datorskärm (det är trots allt en sorts lampa) och läsa. Låt de långa uppradade texterna tillhöra en hemsida som länsstyrelsen och skatteverket publicerar. Håll det alltså kort och informativt!

Du måste ge din besökare en anledning till varför han ska spendera mer än sju åtta sekunder på din hemsida! Detta gör du inte med en rubrik som till exempel ”Välkommen till Nisses hemsida”. Använd istället rubriker som ger besökaren något informativt, eller kanske använd din rubrik som en fråga. Hur du än utformar rubrikerna i slutänden så tänk på att rubriken är en viktig del av din hemsida och webbtext – och att skriva välkommen är att kasta bort innebörden av den.

Bjud besökaren på något gratis. Kanske ett newsletter eller ha en tävling som i alla fall ger han eller hon en chans att vinna något. Detta kan leda till att han eller hon spenderar lite extra tid på din hemsida och läser mer om vad du har att erbjuda.

Det räcker inte bara med att skriva bra webbtexter, det gäller även att få besökaren att läsa dem.

Läs om hur du identifierar dina sökord innan du börjar skriva på dina webbtexter.

Följ vår nyhetsblogg på webbdesignfabriken.nu